onsdag 13 mars 2013

Alternativmedicin here I come!

Idag var det så dags för det efterlängtade besöket hos  näringsterapeuten Maria på Marias Hälsokoll. Hon bor bara hundra meter från mig, fågelvägen (som jag tyvärr inte kunde ta) men har också mottagning inne i stan nånstans.

Efter rätt noggrann anamnes gjorde hon en medinsk screening med en Es Teck-apparat som mätte impedans och jag vet inte vad, vilket var väldigt intressant. En   Es Teck läser av syremättnad, puls och blodflöde och får även fram indikationer på tillståndet i vissa vävnader/organ. Läs mer här:

http://www.halsokunskap.se/5-olika-matmetoder-i-es-teck/

Hon testade också kinesiologiskt vilket jag varit väldigt nyfiken på, eftersom en gemensam bekant pluggar det och pratar mycket om det. Vi gick igenom både överkänsligheter, kostrekommendationer, näringstillskott av olika slag och homeopatiska preparat som jag kommer att ta tills vi ses igen om 10 veckor.

Här kan du läsa mer: http://www.kinesiologi.se/kinesiologi.asp

Eftersom jag är den jag är var jag kanske mest intresserad av vad jag kan göra själv i form av kost och träning (framför allt är jag rädd att göra för mkt så jag tar knäcken på mig). Mycket av det hon fick fram vid den kinesiologiska testningen var sånt jag redan visste, som att jag inte tål jordgubbar och tomater, men det var en hel räcka till med födoämnen jag bör undvika (och som jag faktiskt huvudsakligen redan undviker) och det var skönt att få bekräftelse på att jag bör fortsätta med LCHF -fast UTAN snabba kolhydrater ;-)
Som tur är får jag också fortsätta dricka kaffe! 

Vad gäller fysisk aktivitet ska jag fortsatta och ligga ner i samma utsträckning som nu dvs >20h/dygn. Jag ska inte sitta upp mer än en kvart i taget. Jag ska inte gå längre än till hönshuset och tillbaka, men det kan jag gärna göra två gånger om dagen. Ligga/halvsitta i solen en halvtimme.  Yoga liggande. 
Jag hade kanske trott att jag skulle behöva fler preparat (är man mkt sjuk ska man väl ha många mediciner ...?) men eftersom de är dyra så är jag glad att jag inte behövde fler. Nu ska jag ta D-vitamin och B12 och lite annat smått och gott utspritt över dagen. Jag har ju hållit på och odlat mina egna örter och gjort förkylningsmediciner och jag undrar hur mycket det skiljer sig från de örtextrakt som finns i handeln? Rätt mycket antar jag, och vad gäller homeopatiska preparat så handlar det ju om något helt annat än att ta själva örten ... Jag anar ett nytt ämne att läsa in mig på här!

Jag har säkert glömt hälften nu och det kanske mest är spännande för min egen skull ändå,  men återkommer med mer fakta kring de här medicinska metoderna vid tillfälle ... 

Mer om Maria Liljeblad:

   Marias Hälsokoll

 *Närings & örtmedicin*

 *Funktionsmedicin*

 *Kostrådgivning*

 *Homeopati *

 *Näringsmedicinsk kinesiologi***

 *Tel: 0733-94 64 86*

www.mariashalsokoll.se (sidan är under uppbyggnad hälsar Maria)

3 kommentarer:

  1. Så spännande! Hoppas innerligen att det kommer att hjälpa dig.

    Min egen vändning kom då jag fick diagnos och började den alternativa vägen för ett antal år sedan med kinesiologi, kraniosakralterapi LCHF/Paleo mm. Det går inte snabbt men klart framåt.

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tar det visst i omvänd ordning, jag började med LCHF och går via alternativmedicinen ... Kanske får jag den där diagnosen skriftligt så småningom också ...

      Kram Sara

      Radera
  2. Äh vilken ordning som helst funkar nog. :) Jag började med LCHF först (2006), sen diagnos (2007), sen kraniosakralterapi (2007) och sen kinesiologi (2008)! :) Lycka till!

    SvaraRadera